De top 7 van de bekendste kunstwerken in het Louvre (Parijs) 2024

Het Louvre in Parijs, een van de mooiste en meest geliefde musea ter wereld, is een ware schatkamer vol met kunstwerken van onschatbare waarde. Dit iconische museum, gehuisvest in een voormalig koninklijk paleis, ademt geschiedenis en cultuur uit elke hoek. Met zijn indrukwekkende collectie biedt het Louvre een reis door de tijd en de verschillende stromingen van de kunstwereld.

Een wandeling door de majestueuze zalen en gangen onthult meesterwerken die hun stempel hebben gedrukt op de kunstgeschiedenis. Van oude Egyptische sculpturen tot schilderijen van de grootste kunstenaars, het Louvre herbergt een ongelooflijke verzameling die de ziel van iedere kunstliefhebber raakt. Elk stuk in deze verzameling vertelt zijn eigen verhaal, en soms lijken de kunstwerken bijna tot leven te komen in de aanwezigheid van bewonderaars.

Op deze pagina worden zeven van de meest beroemde en adembenemende kunstwerken uit de collectie van het Louvre uitgebreid beschreven. Deze werken behoren tot de meest geliefde en gerespecteerde werken in de wereld van de kunst en verdienen een moment van reflectie en bewondering.


Mona Lisa

De Mona Lisa, geschilderd door de Italiaanse meester Leonardo da Vinci, is misschien wel het beroemdste schilderij ter wereld. Dit kleine, ogenschijnlijk eenvoudige portret van een vrouw heeft een bijna magische aantrekkingskracht en weet al eeuwenlang mensen te fascineren.

Leonardo da Vinci begon in 1503 met het schilderen van de Mona Lisa en werkte er meerdere jaren aan. Het schilderij toont een vrouw met een mysterieuze glimlach, wat haar een raadselachtige uitstraling geeft. Haar ogen lijken je te volgen, waar je ook staat. Dit effect en de subtiele manier waarop haar glimlach lijkt te veranderen, zijn slechts enkele van de vele redenen waarom dit werk zo bewonderd wordt.

De vrouw die op de Mona Lisa is afgebeeld, wordt vaak geïdentificeerd als Lisa Gherardini, een vrouw uit Florence. Het schilderij was waarschijnlijk bedoeld als een portret voor haar echtgenoot. Maar in plaats van het schilderij te leveren, hield Leonardo het zelf. Uiteindelijk nam hij het mee naar Frankrijk, waar hij de laatste jaren van zijn leven doorbracht.

Na de dood van Leonardo in 1519 werd het schilderij gekocht door koning Frans I van Frankrijk en werd het onderdeel van de koninklijke collectie. Het hing in verschillende paleizen voordat het in 1797 naar het Louvre werd gebracht, waar het sindsdien een centrale plaats inneemt.

In 1911 werd de Mona Lisa gestolen door een Italiaanse man genaamd Vincenzo Peruggia, die het schilderij twee jaar lang verborgen hield in zijn appartement. Peruggia geloofde dat de Mona Lisa naar Italië terug moest keren, omdat het volgens hem een belangrijk Italiaans erfgoed was. Toen hij probeerde het schilderij te verkopen, werd hij betrapt, en het schilderij werd veilig teruggebracht naar het Louvre. Deze diefstal maakte het schilderij alleen maar bekender en vergrootte de wereldwijde interesse in het kunstwerk.

Vandaag de dag trekt de Mona Lisa miljoenen bezoekers per jaar. Het schilderij is een symbool geworden van kunst zelf, met haar glimlach die nog altijd velen betovert. Mensen staan uren in de rij om een glimp van haar op te vangen, en ze wordt beschermd achter kogelvrij glas om ervoor te zorgen dat toekomstige generaties haar ook kunnen bewonderen.

De populariteit van de Mona Lisa is ongeëvenaard. Ze is afgebeeld op talloze souvenirs, nagebootst in kunstwerken en gebruikt in reclame. Maar ondanks deze roem blijft ze een mysterieus en complex werk, dat altijd meer vragen oproept dan antwoorden geeft. Dat is misschien wel de grootste kracht van de Mona Lisa: haar vermogen om nieuwsgierigheid en bewondering op te wekken, keer op keer, generatie na generatie.


Milo van Venus

De Venus van Milo is een van de beroemdste sculpturen uit de oudheid en een iconisch symbool van klassieke schoonheid. Dit prachtige marmeren beeldhouwwerk, dat ongeveer 2 meter hoog is, stelt de Griekse godin Aphrodite (bij de Romeinen bekend als Venus) voor, de godin van liefde en schoonheid.

Het beeld werd in 1820 ontdekt op het Griekse eiland Milos, door een boer die het vond in een oude ruïne. Sindsdien is het een van de belangrijkste schatten van het Louvre in Parijs, waar het direct na de ontdekking werd geplaatst. De Venus van Milo stamt uit de Hellenistische periode van de Griekse kunst, rond 100 voor Christus, en wordt geprezen om de elegante verhoudingen en de serene, bijna goddelijke uitstraling van de godin.

Wat het beeld zo bijzonder maakt, is niet alleen de verfijnde techniek waarmee het is gemaakt, maar ook de mysterieuze afwezigheid van de armen. Niemand weet precies hoe het beeld er oorspronkelijk uitzag, wat een zekere mystiek aan de Venus van Milo toevoegt. Sommigen geloven dat ze ooit een appel vasthield, verwijzend naar het verhaal waarin ze de schoonheidswedstrijd won en de gouden appel kreeg van Paris.

De Venus van Milo is uitgegroeid tot een van de grootste iconen van de klassieke oudheid. Haar tijdloze schoonheid en ongrijpbare perfectie blijven bezoekers van het Louvre betoveren. Zelfs zonder haar armen straalt ze een kracht en gratie uit die door de eeuwen heen onveranderd zijn gebleven.


De overwinning van Samothraki

De Overwinning van Samothraki, ook bekend als de Nike van Samothraki, is een van de meest indrukwekkende en bewonderde sculpturen uit de oudheid. Dit majestueuze beeld stelt de godin Nike, de Griekse godin van de overwinning, voor en werd rond 190 voor Christus vervaardigd. Het beeld werd ontdekt op het eiland Samothraki in 1863 en bevindt zich sindsdien in het Louvre, waar het een prominente plaats inneemt bovenaan een grote trap, wat haar dramatische uitstraling nog versterkt.

Wat de Overwinning van Samothraki zo bijzonder maakt, is de dynamische manier waarop het is vormgegeven, met haar vleugels wijd uitgespreid, alsof ze net is neergedaald. De manier waarop haar kleding plooit en lijkt te bewegen door de wind, geeft het beeld een levendigheid die uitzonderlijk is voor de Griekse beeldhouwkunst

Het beeld mist weliswaar haar hoofd en armen, maar dit doet niets af aan haar majestueuze aanwezigheid. Integendeel, het versterkt de mystiek en de bewondering die dit beeld oproept. De Nike van Samothraki is niet alleen een symbool van overwinning, maar ook van triomf en de overweldigende kracht van de goden.


De bruiloft te Kana

De Bruiloft te Kana is een monumentaal schilderij van de Venetiaanse meester Paolo Veronese, geschilderd in 1563. Dit gigantische doek, dat bijna tien meter breed en meer dan zes meter hoog is, is een van de grootste en meest indrukwekkende werken in het Louvre. Het schilderij toont het Bijbelse verhaal van de bruiloft te Kana, waar Jezus zijn eerste wonder verrichtte door water in wijn te veranderen.

Veronese staat bekend om zijn meesterlijke gebruik van kleur en licht, en dit schilderij is daar een schitterend voorbeeld van. De scène is levendig en bruisend, met een enorme groep mensen die deelnemen aan het feest. De gasten, gekleed in rijke, kleurrijke gewaden, zitten rond lange tafels die zijn overladen met voedsel en drank. Het tafereel is zo levendig dat het lijkt alsof de feestvierders elk moment kunnen opstaan en gaan bewegen.

In het minden van het schilderij zit Jezus, omringd door zijn discipelen. De subtiliteit waarmee Veronese dit centrale figuur heeft afgebeeld, te midden van de drukte van het feest, getuigt van zijn vaardigheid als kunstenaar. Boven de scène zweven muzikanten op een balkon, terwijl de architectuur op de achtergrond grandeur en pracht toevoegt aan het geheel.

Een bijzonder aspect van dit schilderij is de mix van Bijbelse en eigentijdse elementen. Hoewel het een religieuze gebeurtenis afbeeldt, heeft Veronese de gasten gekleed in de mode van de 16e eeuw, wat de scène een tijdloze en universele kwaliteit geeft.


De Lamassu

De Lamassu zijn indrukwekkende, mythologische wezens uit de oude Mesopotamische cultuur, die bekend staan om hun unieke verschijning en symboliek. Deze hybride figuren, die het lichaam van een stier of leeuw combineren met het hoofd van een mens en vleugels van een vogel, dienden als beschermers van koninklijke paleizen en steden in het oude Assyrië, dat zich bevond in het huidige Irak.

De Lamassu’s, die in het Louvre te bewonderen zijn, zijn afkomstig uit de stad Dur Sharrukin (het huidige Khorsabad) en dateren uit de 8e eeuw voor Christus, tijdens de regeerperiode van koning Sargon II. Ze stonden oorspronkelijk bij de poorten van het paleis van de koning, waar ze waakten over de ingang en de bewoners beschermden tegen kwade geesten en vijanden. 

Wat de Lamassu bijzonder maakt, is de combinatie van dierlijke kracht en menselijke intelligentie, die hen een bijna goddelijke status verleende. Hun gezichten zijn vaak kalm en waardig, terwijl hun gespierde lichamen en machtige vleugels een gevoel van onverzettelijkheid en waakzaamheid uitstralen. Deze wezens werden zo afgebeeld dat ze, afhankelijk van het standpunt van de kijker, altijd in beweging leken: van voren gezien lijken ze stil te staan, maar van opzij lijken ze in beweging.

In het Louvre staan deze reusachtige sculpturen tentoongesteld in een ruimte die hun grandeur goed tot zijn recht laat komen. Ze blijven bezoekers fascineren met hun mysterieuze kracht en de rijke geschiedenis die ze vertegenwoordigen. De Lamassu zijn niet alleen een getuigenis van het artistieke vakmanschap van de oude Mesopotamiërs, maar ook van hun diepe geloof in de beschermende krachten van de goden.


De Code van Hammurabi

De Code van Hammurabi is een van de oudste en meest complete wetsteksten die ooit zijn ontdekt. Deze indrukwekkende verzameling wetten werd opgesteld door koning Hammurabi, die regeerde over Babylonië rond 1754 voor Christus. De code is gegraveerd op een grote basaltstenen stele, die meer dan twee meter hoog is, en wordt beschouwd als een van de belangrijkste documenten uit de oude geschiedenis.

De stele van de Code van Hammurabi werd in 1901 ontdekt in Susa, in het huidige Iran, en bevindt zich sinds die tijd in het Louvre, waar het een van de meest fascinerende tentoonstelling stukken is. Het bovenste deel van de stele toont een reliëf van koning Hammurabi die de wetten ontvangt van de zonnegod Shamash, de god van gerechtigheid. Dit beeld benadrukt het goddelijke gezag waarmee de wetten werden uitgevoerd, wat de heiligheid en het belang van deze wetgeving onderstreepte.

De tekst van de code zelf beslaat het grootste deel van de stele en bestaat uit ongeveer 282 wetten. Deze wetten bestrijken een breed scala aan onderwerpen, van handel en eigendomsrechten tot strafrecht en familierecht. Ze zijn geschreven in het Akkadisch, de taal van het oude Mesopotamië, en bieden een gedetailleerd inzicht in de normen en waarden van die tijd. De wetten in de code volgen het principe van “oog om oog, tand om tand,” een idee dat tot op de dag van vandaag bekend is.

Wat de Code van Hammurabi zo bijzonder maakt, is dat het een van de vroegste voorbeelden is van een gestructureerde juridische codex, waarin de rechten van individuen en de plichten van de samenleving worden vastgelegd. Het document biedt niet alleen een blik op het juridische systeem van het oude Babylonië, maar ook op de sociale en economische structuren van die tijd.


Vrijheid die het volk leidt

De Vrijheid die het Volk Leidt is een krachtig en iconisch schilderij van de Franse kunstenaar Eugène Delacroix, geschilderd in 1830. Dit werk is een van de meest herkenbare symbolen van de Franse Revolutie en wordt vaak gezien als een allegorie van vrijheid en verzet.

Het schilderij toont een dramatische scène van de julirevolutie van 1830 in Parijs, waarbij het Franse volk in opstand kwam tegen koning Karel X. In het midden van het schilderij staat een vrouw, de personificatie van Vrijheid, die triomfantelijk de Franse vlag vasthoudt. Ze draagt een Frygische muts, een symbool van vrijheid dat teruggaat tot de Romeinse tijd, en staat met één voet op een stapel puin terwijl ze de opstandelingen vooruit leidt.

Rondom haar bevinden zich strijders uit verschillende lagen van de bevolking: een jonge jongen met pistolen, een arbeider met een sabel, en een bourgeoisie-man met een jachtgeweer. Deze figuren vertegenwoordigen de eenheid van het volk in hun strijd voor vrijheid en gerechtigheid. Op de grond liggen dode lichamen van soldaten en opstandelingen, wat de offers benadrukt die zijn gebracht in de strijd voor vrijheid.

Delacroix gebruikte een levendig palet van kleuren en krachtige penseelstreken om de intensiteit van het moment vast te leggen. De dramatische compositie en het gebruik van licht en schaduw dragen bij aan de dynamiek van het werk, waardoor het bijna lijkt alsof de figuren uit het schilderij stappen.De Vrijheid die het Volk leidt is niet alleen een artistiek meesterwerk, maar ook een politiek beladen symbool dat door de jaren heen heeft gediend als inspiratiebron voor vrijheid en revolutie over de hele wereld. Het schilderij, dat nu in het Louvre hangt, is een krachtige herinnering aan de strijd voor vrijheid en de wil van het volk om te vechten voor hun rechten.


De Kroning van Napoleon

De kroning van Napoleon is een monumentaal schilderij van de Franse kunstenaar Jacques-Louis David, voltooid in 1807. Dit indrukwekkende werk werd in opdracht van Napoleon Bonaparte zelf gemaakt om een van de belangrijkste momenten in zijn leven vast te leggen: zijn kroning tot keizer van Frankrijk op 2 december 1804 in de Notre-Dame van Parijs. Het schilderij is enorm, met afmetingen van ongeveer tien meter breed en zes meter hoog, en hangt prominent in het Louvre.

Het schilderij toont het plechtige moment waarop Napoleon zichzelf kroont tot keizer, terwijl paus Pius VII zegenend toekijkt. Dit was een ongebruikelijk gebaar, aangezien in traditionele kroningsceremonies de paus de kroon zou plaatsen. Door zichzelf te kronen, maakte Napoleon duidelijk dat zijn macht afkomstig was van hemzelf en niet van de kerk.

In de compositie staat Napoleon centraal, in vol ornaat en gehuld in een rijk gedecoreerde keizerlijke mantel van rood fluweel en hermelijn. Naast hem, geknield op een verhoging, staat zijn vrouw Joséphine, die op het punt staat door Napoleon gekroond te worden als keizerin. Rondom hen zijn talloze belangrijke figuren uit de Napoleontische tijd aanwezig, waaronder leden van de keizerlijke familie, hooggeplaatste edelen, en kerkelijke autoriteiten. Elk detail van het schilderij is zorgvuldig uitgewerkt, van de rijke kleding tot de ingewikkelde decoraties van de kathedraal.

Het schilderij straalt grootsheid en macht uit, en benadrukt de grandeur van het Napoleontische rijk. Jacques-Louis David, die bekend stond om zijn neoclassicistische stijl, gebruikte een strakke compositie en heldere kleuren om de dramatiek van het moment vast te leggen. De lichteffecten in het schilderij, vooral de manier waarop het licht Napoleon en Joséphine verlicht, dragen bij aan de verheven sfeer van de scène.


Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven