Valse Kunst: lees er hier alles over! zodat jij geen slachtoffer wordt

Welkom op deze pagina over valse kunst! Kunst kan prachtig en inspirerend zijn, maar er is ook een donkere kant: vervalsingen. Valse kunst zijn neppe werken die eruitzien alsof ze door beroemde kunstenaars zijn gemaakt, terwijl dat niet zo is. Het kan een grote teleurstelling zijn om erachter te komen dat een geliefd schilderij of beeldhouwwerk eigenlijk een vervalsing is.

Hier lees je alles over de wereld van valse kunst, van de slimme technieken die vervalsers gebruiken, tot de spannende methodes waarmee experts proberen vervalsingen op te sporen. Ook vertellen we je over de invloed van valse kunst op kopers en de kunstwereld, en wat de toekomst brengt, vooral nu digitale kunst steeds populairder wordt. Kortom, duik in de fascinerende wereld van valse kunst en ontdek hoe je kunt voorkomen dat je voor de gek wordt gehouden!

Bol AlgemeenBol Algemeen

Wat is valse kunst?

Valse kunst is kunst die is gemaakt om eruit te zien alsof het door een bekende kunstenaar is gemaakt, terwijl dat niet zo is. Het is eigenlijk een nep kunstwerk dat bedoeld is om mensen te misleiden. Soms worden schilderijen, beeldhouwwerken of andere kunstwerken nagemaakt. Zodat ze lijken op echte werken van beroemde kunstenaars. Deze vervalsingen worden dan verkocht alsof ze authentiek zijn, vaak voor veel geld.

Het probleem met valse kunst is dat het moeilijk kan zijn om te zien of iets echt of nep is. Deskundigen moeten vaak heel precies kijken en speciale technieken gebruiken om een vervalsing te ontdekken. Als een vervalsing niet wordt opgemerkt, kan het worden gekocht door een verzamelaar of museum dat denkt dat het een echt meesterwerk is. Dit kan leiden tot grote teleurstelling en verlies van geld wanneer de waarheid aan het licht komt.


De Geschiedenis van de valse kunst!

De geschiedenis van valse kunst gaat ver terug en is bijna zo oud als de kunst zelf. In de oudheid vervalsten kunstenaars al werken van populaire meesters om ze voor veel geld te verkopen. In de Renaissance, een tijd waarin kunst enorm in waarde steeg, werden vervalsingen steeds gebruikelijker. Een bekend voorbeeld is Michelangelo, die naar verluidt een marmeren beeld maakte en het als een antiek Romeins werk verkocht.

In de 19e en 20e eeuw, met de opkomst van de moderne kunstmarkt, nam de hoeveelheid vervalsingen exponentieel toe. Kunstenaars zoals Han van Meegeren werden berucht vanwege hun vervalsingen van werken van beroemde schilders zoals Johannes Vermeer. Van Meegeren slaagde erin zijn vervalsingen als authentieke meesterwerken te verkopen, wat hem een fortuin opleverde voordat hij werd ontmaskerd.

De 20e eeuw zag ook de opkomst van professionele vervalsers zoals Elmyr de Hory en Wolfgang Beltracchi, die jarenlang musea, galerijen en verzamelaars misleidden. Deze vervalsers maakten gebruik van diepgaande kennis van technieken en materialen om hun werken zo authentiek mogelijk te laten lijken.

Dankzij moderne wetenschappelijke methoden, zoals röntgenanalyse en spectroscopie, kunnen vervalsingen tegenwoordig beter worden opgespoord. Toch blijft valse kunst een voortdurende bedreiging voor de kunstwereld, met steeds ingenieuzere vervalsers die nieuwe technieken ontwikkelen om te proberen de experts te slim af te zijn.


Welke vormen van valse kunst zijn er?

Er zijn verschillende vormen van valse kunst, elk met hun eigen kenmerken. Hier zijn de meest voorkomende:

  • Kunstvervalsing: Dit is de meest bekende vorm van valse kunst, waarbij een kunstenaar het werk van een beroemde kunstenaar nabootst. De vervalser probeert het origineel zo nauwkeurig mogelijk te kopiëren, inclusief stijl, techniek en materialen, om het te laten doorgaan voor een authentiek kunstwerk.
  • Valse attributie: Bij deze vorm van vervalsing wordt een kunstwerk dat door een onbekende of minder bekende kunstenaar is gemaakt, ten onrechte toegeschreven aan een beroemdere kunstenaar. Dit verhoogt de waarde van het kunstwerk, ook al is het niet authentiek van de genoemde meester.
  • Fictieve werken: Dit zijn kunstwerken die zogenaamd door een bekende kunstenaar zijn gemaakt, maar in werkelijkheid volledig door een vervalser zijn gecreëerd. In tegenstelling tot vervalsingen, zijn dit geen kopieën van bestaande werken, maar volledig nieuwe creaties die worden gepresenteerd als recent ontdekte originelen.
  • Namaak of reproducties: Hoewel niet altijd bedoeld om te misleiden, worden namaakwerken soms als origineel verkocht. Dit kunnen replica’s zijn van beroemde schilderijen of beelden die vaak met goedkopere materialen zijn gemaakt.
  • Verzonnen provenance: Hierbij worden vervalste documenten gemaakt om de herkomst of geschiedenis van een kunstwerk te ondersteunen, waardoor het werk authentieker lijkt dan het in werkelijkheid is.

Digitale vervalsingen: Met de opkomst van digitale kunst zijn er nu ook digitale vervalsingen, waarbij digitale kunstwerken worden gekopieerd of gemanipuleerd en als origineel worden gepresenteerd, vaak in de vorm van NFT’s.


De Meester vervalser: Geert Jan Jansen!

Geert Jan Jansen (geboren in 1943 in Waalre, Nederland) is een Nederlandse kunstschilder en een van de meest beruchte kunstvervalsers van de 20e eeuw. Hij staat bekend om zijn vermogen om werken van beroemde kunstenaars zoals Karel Appel, Pablo Picasso, en andere moderne meesters zo nauwkeurig na te maken dat zelfs experts moeite hadden om zijn vervalsingen van de originele werken te onderscheiden.

Jansen begon zijn carrière als kunsthandelaar, maar raakte in de jaren ’70 verwikkeld in het vervalsen van kunst. Hij slaagde erin om tientallen jaren onopgemerkt te blijven, waarbij hij talloze vervalsingen maakte die wereldwijd werden verkocht. Zijn werk was zo overtuigend dat veel van zijn vervalsingen nog steeds in collecties en musea hangen, vaak zonder dat men zich bewust is van hun ware oorsprong.

In 1994 werd Jansen gearresteerd in Frankrijk, waar hij op dat moment woonde. Bij zijn arrestatie werden meer dan 1600 vervalste kunstwerken gevonden. Zijn zaak kreeg veel media-aandacht, niet alleen vanwege de omvang van zijn vervalsingen, maar ook vanwege zijn opmerkelijke talent.

Na zijn veroordeling heeft Geert Jan Jansen zich toegelegd op het maken van originele kunstwerken en exposeert hij regelmatig. Hij heeft een unieke plaats in de kunstwereld verworven, zowel als meestervervalser als kunstenaar in zijn eigen recht. Zijn verhaal blijft een fascinerend hoofdstuk in de geschiedenis van valse kunst.


Andere bekende kunstvervalsers!

Hieronder zijn enkele andere bekende kunstvervalsers.

Han van Meegeren (1889-1947)

  • Biografie: Han van Meegeren was een Nederlandse schilder en een van de meest beroemde kunstvervalsers van de 20e eeuw. Hij werd vooral bekend om zijn vervalsingen van schilderijen van Johannes Vermeer, een van de grote meesters van de Nederlandse Gouden Eeuw.
  • Werk: Van Meegeren slaagde erin om zijn vervalsingen als originele Vermeers te verkopen, waaronder het beroemde schilderij De Emmaüsgangers. Hij gebruikte oude materialen en technieken om zijn vervalsingen er authentiek uit te laten zien. Na zijn arrestatie bekende hij en werd veroordeeld, maar hij werd door velen als een nationale held gezien vanwege het omzeilen van kunstplunderaars tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Tom Keating (1917-1984)

  • Biografie: Tom Keating was een Britse kunstschilder die beroemd werd door zijn vervalsingen van werken van oude meesters, waaronder Rembrandt, Goya, en Turner. Hij had een uitgesproken afkeer van de kunsthandel en zag zijn vervalsingen als een manier om het systeem te ondermijnen.
  • Werk: Keating claimde meer dan 2.000 vervalsingen te hebben gemaakt. Hij gebruikte vaak technieken om zijn vervalsingen “tijdgebonden” te maken, zoals het toevoegen van speciale chemicaliën die bij latere inspectie zouden afbrokkelen. Na zijn arrestatie gaf hij alles toe, maar hij werd nooit veroordeeld. In plaats daarvan kreeg hij sympathie vanwege zijn motieven. Na zijn arrestatie schreef hij boeken en presenteerde hij een televisieprogramma over kunsttechnieken.

Wolfgang Beltracchi (1951-)

  • Biografie: Wolfgang Beltracchi is een Duitse kunstvervalser die verantwoordelijk was voor het vervalsen van werken van verschillende 20e-eeuwse kunstenaars, zoals Max Ernst, Heinrich Campendonk, en Fernand Léger. Hij was actief vanaf de jaren ’80 tot zijn arrestatie in 2010.

Werk: Beltracchi’s vervalsingen werden gedurende tientallen jaren als authentieke werken verkocht, vaak voor miljoenen dollars. Hij maakte niet alleen vervalsingen, maar creëerde ook “verloren” werken die zogenaamd door de originele kunstenaars waren gemaakt. Zijn vervalsingen waren zo goed dat het jarenlang duurde voordat ze werden ontdekt. Na zijn veroordeling heeft hij openlijk gesproken over zijn werk en werkt nu als een “legitiem” kunstenaar.

Elmyr de Hory (1906-1976)

  • Biografie: Elmyr de Hory was een Hongaarse kunstschilder die beroemd werd door zijn vervalsingen van werken van moderne meesters zoals Picasso, Matisse en Modigliani. Hij leidde een glamoureus leven in Europa en zijn vervalsingen vonden hun weg naar vele galeries en collecties.

Werk: De Hory maakte honderden vervalsingen die door experts als authentiek werden beschouwd. Zijn werk werd pas ontmaskerd nadat een van zijn vervalsingen aan het licht kwam. Zijn leven en werk werden het onderwerp van de beroemde documentaire F for Fake van Orson Welles, wat zijn reputatie als een van de grootste vervalsers verder versterkte.


Welke technieken worden gebruikt bij kunstvervalsingen?

Kunstvervalsers hebben door de eeuwen heen verschillende technieken gebruikt om hun werken zo authentiek mogelijk te laten lijken. Hier zijn enkele van de belangrijkste technieken die werden en nog steeds worden toegepast:

Nabootsen van de stijl

Vervalsers bestuderen de stijl van de kunstenaar die ze willen nabootsen tot in de kleinste details. Dit omvat het imiteren van penseelstreken, kleurgebruik, compositie, en de algehele techniek die de kunstenaar kenmerkt. Ze proberen elk aspect van het originele werk te repliceren om het werk zo geloofwaardig mogelijk te maken.

Gebruik van oude materialen

Om een werk ouder te laten lijken, gebruiken vervalsers vaak materialen die overeenkomen met die van de periode waarin het oorspronkelijke werk is gemaakt. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat ze oude doeken hergebruiken, historische pigmenten en verven gebruiken, of zelfs het frame laten verouderen.

Verouderingstechnieken

Vervalsers passen soms technieken toe om een werk sneller te laten verouderen. Dit kan het kunstmatig craqueleren van de verf zijn (het creëren van kleine scheurtjes in de verflaag), het blootstellen van het werk aan hitte of chemicaliën om het effect van veroudering te simuleren, of het gebruik van stof en vuil om het werk een antieke uitstraling te geven.

Vervalsen van provenance

De herkomst van een kunstwerk, ofwel de geschiedenis van wie het heeft bezeten, is cruciaal voor de echtheid. Vervalsers kunnen documenten vervalsen om een fictieve herkomst te creëren, die het werk een schijn van authenticiteit geeft.

Verzonnen werken

In plaats van bestaande kunstwerken na te maken, creëren sommige vervalsers geheel nieuwe werken in de stijl van een bekende kunstenaar, alsof het om een recent ontdekt, onbekend werk gaat. Dit maakt het moeilijker om te controleren of het werk echt of vals is.

Digitale vervalsing

Met de opkomst van digitale kunst en NFT’s zijn vervalsers nieuwe technieken gaan gebruiken om digitale kunstwerken te kopiëren of manipuleren. Dit kan inhouden dat ze digitale kopieën van bestaande kunstwerken maken en deze als origineel verkopen.

Wetenschappelijke kennis

Sommige vervalsers gebruiken uitgebreide wetenschappelijke kennis om hun vervalsingen te perfectioneren. Ze kunnen bijvoorbeeld chemische analyses uitvoeren om ervoor te zorgen dat de gebruikte materialen precies overeenkomen met die van de periode van de originele kunstenaar.

Deze technieken maken het werk van kunstexperts uitdagend, omdat vervalsers voortdurend nieuwe methoden ontwikkelen om ontdekkingen te voorkomen. Toch worden met moderne opsporingstechnieken veel vervalsingen ontmaskerd, wat bijdraagt aan de bescherming van ons culturele erfgoed.


Waar moet je opletten bij het kopen van kunst?

Als je kunst wilt kopen, is het belangrijk om voorzichtig te zijn, zodat je geen valse kunst koopt. Hier zijn enkele eenvoudige tips om je te helpen:

Koop bij betrouwbare verkopers

Koop kunst altijd bij gerenommeerde galeries, veilinghuizen of dealers met een goede reputatie. Zij hebben meestal experts die kunstwerken onderzoeken voordat ze worden verkocht.

Vraag om documentatie

Zorg ervoor dat je alle nodige papieren krijgt, zoals een certificaat van echtheid en documentatie over de herkomst (provenance) van het kunstwerk. Deze papieren helpen om de geschiedenis van het werk te traceren en kunnen aantonen dat het authentiek is.

Onderzoek de kunstenaar

Doe onderzoek naar de kunstenaar van wie je een werk wilt kopen. Leer over hun stijl, techniek en materiaalgebruik. Als je weet wat typisch is voor de kunstenaar, is het makkelijker om een vervalsing te herkennen.

Wees op je hoede voor lage prijzen

Als een kunstwerk voor een prijs wordt aangeboden die te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Valse kunst wordt vaak verkocht voor veel minder dan het origineel waard zou zijn. Wees dus voorzichtig met koopjes.

Laat het kunstwerk onderzoeken

Als je twijfels hebt, laat het kunstwerk dan onderzoeken door een onafhankelijke expert voordat je het koopt. Deze experts kunnen speciale technieken gebruiken om te bepalen of het werk echt is.

Bekijk het kunstwerk goed

Let op details zoals de kwaliteit van de verf, de penseelstreken en de materialen. Vergelijk het werk met andere bekende werken van de kunstenaar. Vervalsingen kunnen vaak kleine fouten bevatten die een kenner kan opmerken.

Koop met je hoofd, niet alleen met je hart

Het kan verleidelijk zijn om een kunstwerk meteen te kopen omdat je er verliefd op bent, maar neem de tijd om de bovenstaande stappen te doorlopen. Dit helpt je om een verstandige keuze te maken en te voorkomen dat je een vervalsing koopt.


De impact van Valse Kunst?

Valse kunst heeft een diepgaande impact, zowel op de koper als op de bredere maatschappij. Voor de koper kan de ontdekking dat een kunstwerk vals is, een verwoestende ervaring zijn. Kunst kopen is vaak meer dan een financiële transactie; het is een emotionele investering. Mensen kopen kunst omdat ze een diepe band voelen met het werk, omdat het hen raakt of omdat het hen inspireert. Wanneer ze ontdekken dat het kunstwerk dat ze hebben gekoesterd eigenlijk een vervalsing is, kan dit een gevoel van verraad en verlies veroorzaken. De financiële gevolgen zijn eveneens aanzienlijk. Veel kopers investeren grote sommen geld in kunst, en een vervalsing kan die waarde in één klap teniet doen, wat leidt tot aanzienlijke financiële verliezen.

Op maatschappelijk niveau ondermijnt valse kunst het vertrouwen in de kunstwereld. Musea, galeries en verzamelaars zijn allemaal kwetsbaar voor vervalsingen, en wanneer een vervalsing aan het licht komt, kan dit het imago en de reputatie van deze instellingen ernstig schaden. Dit kan ertoe leiden dat mensen minder geneigd zijn om in kunst te investeren, wat de kunstmarkt in zijn geheel kan schaden. Bovendien kunnen vervalsingen het culturele erfgoed vervuilen. Wanneer vervalste werken als authentiek worden geaccepteerd, worden ze onderdeel van onze collectieve kunstgeschiedenis, wat leidt tot verwarring en verkeerde interpretaties van de werken en kunstenaars die ze zouden vertegenwoordigen.

De ontdekking van valse kunst kan dus zowel op individueel als maatschappelijk niveau een schokgolf veroorzaken, die niet alleen financiële, maar ook culturele en emotionele schade met zich meebrengt. De integriteit van de kunstwereld wordt aangetast, en het vertrouwen dat mensen in kunst hebben, kan ernstig worden beschadigd.


De toekomst het vervalsen van kunst?

De toekomst van kunstvervalsing is een spannend, maar ook zorgwekkend onderwerp. Enerzijds worden de methodes om vervalsingen op te sporen steeds geavanceerder. Met behulp van nieuwe technologieën zoals röntgenstraling, infrarood scans en chemische analyses kunnen experts tegenwoordig veel beter bepalen of een kunstwerk echt of nep is. Ook wordt er steeds meer kennis verzameld over de technieken en materialen die vervalsers gebruiken, waardoor het moeilijker wordt om vervalsingen onopgemerkt te laten.

Maar tegelijkertijd ontstaan er nieuwe uitdagingen met de opkomst van digitale kunst en NFT’s (Non-Fungible Tokens). Digitale kunstwerken kunnen eindeloos worden gekopieerd, en hoewel NFT’s een unieke digitale handtekening geven aan een kunstwerk, zijn ook hier valkuilen. Hackers kunnen bijvoorbeeld NFT’s stelen of vervalsen, en kopers kunnen misleid worden door digitale kunstwerken die als origineel worden gepresenteerd, maar in werkelijkheid slechts kopieën zijn.

De strijd tegen kunstvervalsing is dus nog lang niet voorbij. Terwijl de technieken voor het opsporen van vervalsingen verbeteren, blijven vervalsers nieuwe manieren vinden om de kunstwereld te misleiden. De toekomst zal waarschijnlijk een voortdurende race zien tussen vervalsers en experts, waarbij technologie aan beide kanten een cruciale rol speelt. Voor kopers van kunst, zowel fysiek als digitaal, is het daarom belangrijker dan ooit om goed geïnformeerd te zijn en voorzichtig te handelen om te voorkomen dat ze in de val lopen van valse kunst.


De beste boeken over Valse Kunst!

Op kunstmania.nl heb ik al een keer een blog gemaakt met boeken over kunstvervalsingen en kunstroven. Hieronder vind je de 3 beste boeken over kunstvervalsingen.

Kunstvervalsing

Hoe kon een surrealistische schilder van licht erotisch getinte taferelen als ’s werelds meest succesvolle Vermeer-vervalser de nazi’s om de tuin leiden? Wat dreef beruchte meestervervalsers door de eeuwen heen, zoals Han van Meegeren, Geert Jan Jansen of Eric Hebborn? Waarom vervalst men Basquiat, Dürer, Van Eyck, Appel, Matisse, Warhol of Banksy?

Kunstvervalsing, misleiding en masterminds van meestervervalsers legt het mysterie, de intriges en de schandalen van kunstvervalsing bloot. Deze vorm van criminaliteit wordt vaak beschouwd de roemrijkste van alle misdaden. De geschiedenis van kunstvervalsingen zit vol met misdaadverhalen, die fascinerend, vaak bizar en altijd waargebeurd zijn. Dit true crime-boek beschrijft de avonturen en mislukkingen van meestervervalsers van vroeger en nu. Het ontrafelt de criminele masterminds en laat zien hoe ze door een mix van genialiteit, trots, wraak, roem, misdaad, opportunisme, geld en macht tot hun daden worden gedreven. Niet alleen beeldende kunst, maar ook zwendel in wijn, archeologische vondsten en literatuur komt aan bod. Vervalsen is al zo oud als de handel in kunst, en ook de huidige kunstwereld wordt regelmatig geplaagd door miljoenenzwendels.

Kunstmisdaadexpert Noah Charney onderzoekt hoe en waarom ‘s werelds meest kundige vervalsers – op vaak ingenieuze en charmante wijze – erin slaagden de kunstwereld te misleiden. Hij ontrafelt de trucs van hun handel en beschrijft hoe ze uiteindelijk tegen de lamp liepen, na grondig speurwerk, wetenschappelijke analyse of gewoonweg geluk. Ook laat Charney zien hoe de kunstwereld zelf bij vervalsing is betrokken, bijvoorbeeld door vervalsing te ontkennen om daarmee het eigen gezicht te redden. Welkom in de wereld van kunstvervalsing. En wees gewaarschuwd: vertrouw niet altijd op wat je ogen zien.


Meestervervalsers

Tientallen kunstexperts vonden De Emmausgangers van Han van Meegeren een van de mooiste schilderijen van Vermeer. Eerder oordeelde kunsthandel Duveen vernietigend over hetzelfde doek: ‘this is a rotten fake.’ ‘Eenderde van alle kunst is vals’ stelt Arthur Brand, ‘s werelds bekendste kunstdetective, vast in zijn voorwoord. Onderzoeksjournalist Bert Voskuil dook in de schimmige wereld van de valse kunst en zocht naar de motieven en praktijken van deze criminele beroepsgroep.

Meestervervalsers vertelt over de Nederlander Jobst Frese, met 20.000 werken de meest productieve vervalser ooit. En over de ongestrafte Eterman die gespecialiseerd was in Hollandse Meesters. Voskuil onthult in dit boek ook dat vervalser Geert Jan Jansen kunst die hij onder eigen naam verkoopt in China laat schilderen. In dit boek staat ook de geschiedenis van Mark Landis die talloze valse kunstwerken schonk aan musea waar ze jarenlang te bewonderen waren. En hoe kon het gebeuren dat kunstkenners vele miljoenen betaalden voor de doeken van John Myatt die hij met supermarktverf schilderde? Waarom verstopte Tom Keating boobytraps in zijn vervalsingen, zodat als er een x-ray opname van werd gemaakt, het woordje ‘fake’ oplichtte?

Voskuil schreef de beste, onwaarschijnlijkste, gekste, spannendste, maar altijd waargebeurde verhalen over de grootste meestervervalsers op. Velen van hen liepen uiteindelijk door toeval en onbenulligheid tegen de lamp. Onderzoeksjournalist en kunstliefhebber Bert Voskuil is auteur van Verfstreken, met anekdotes over schilders.


Magenta

Door de verf doe ik steeds een beetje magenta. Het is een van mijn geheimen. Het roze van magenta laat de kleuren gloeien. Geel wordt geler of zelfs oranje, het rood wordt dieper rood. Blauw wordt intenser. Wanneer de verf droogt is niet meer te herkennen uit welk potje of tube de kleur afkomstig is. Met magenta gaat alles er een beetje ouder uitzien, maar de kleuren blijven helder. Het is in de loop der jaren een succesformule geworden. Bij het zien ervan hebben de experts steeds weer opnieuw gezegd: ‘Prachtig, eerste kwaliteit.’

Magenta. Avonturen van een meestervervalser is geschreven in het huis van bewaring in Orleans, nadat Geert jan Jansen door de Franse politie was opgepakt als ‘de grootste vervalser van deze eeuw’. Enerzijds is dit boek een verslag van twintig jaar leven in de kunsthandel: Geert jan Jansen neemt de lezer mee langs kunstenaars, verzamelaars en ateliers in Europa en Amerika. We lezen over litho’s van Karel Appel, gouaches van Asger Jorn, tekeningen van David Hockney en zeefdrukken van Andy Warhol. Anderzijds is Magenta het geestige relaas van een getalenteerd galeriehouder en schilder die, vervolgd wegens vervalsing van kunstwerken, vijf jaar lang aan internationale opsporing wist te ontsnappen.
Recensie(s)

Schaamteloze bekentenissen van een kunsthandelaar die jarenlang falsificeerde: Matisse, Mondriaan, Jorn, Picasso, Chagall, maar eerst en vooral Appel (magenta is een kleurstof die hij daarbij gebruikte). De politie zit hem meermalen op de hielen, tot hij in Frankrijk wordt gearresteerd. Maar bewijzen zijn moeilijk te leveren: vrijlating volgt. Bedrog kent geen grenzen, dus ook bankkluisjes lichten en fraude met vliegtickets vallen in de termen. Verhalen over bijzondere mensen als Rietveld, Zadkine, Van der Elsken, Jaffé, Peggy Guggenheim, Rauschenberg,

Warhol gaan zó moeiteloos over in verslagen van zijn schelmenstreken dat je die bijna accepteert; dit temeer daar hij de hele kunsthandel en veel kunstenaars als hoogste norm toeschrijft wat zíjn enige norm is: geld maken. Avonturier en scharrelaar als hij is, vindt hij makkelijk runningmates in het kwaad, Adriaan Venema bijv. Een wisselend en interessant leven maakte hem niet rijk. Vandaar dat hij ons nu uitnodigt zijn boek te kopen: ook een mens die nooit te beroerd was om een ander een poot uit te draaien moet toch leven?


Het museum van Valse kunst!

Museum Valse Kunst, gevestigd in het pittoreske Vledder in Drenthe, is een uniek museum dat een fascinerende kijk biedt op vervalsingen in de kunstwereld. Opgericht in 1998 door Henk en Erna Plenter, is het museum gehuisvest in het voormalige gemeentehuis van Vledder en omvat de verschillende afdelingen die elk als aparte museumervaring kunnen worden beschouwd.

De afdeling valse kunst is ongetwijfeld een van de meest intrigerende delen van het museum. Hier worden werken tentoongesteld die zijn vervaardigd door meestervervalsers zoals Han van Meegeren, Geert Jan Jansen en David Stein. Het is verbazingwekkend om te zien hoe deze vervalsers erin slaagden om kunstwerken te produceren die zo nauwkeurig waren dat ze zelfs experts konden misleiden. De collectie bevat vervalste werken van beroemde kunstenaars zoals Mondriaan, Appel, Picasso, Dalí en vele anderen.

Naast de afdeling valse kunst beschikt het museum over een sectie gewijd aan hedendaagse grafiek en glaskunst. Hier kunnen bezoekers genieten van een prachtige collectie Europese glaskunst na 1945, met werken uit Nederland, Frankrijk, Italië, Polen en Scandinavië.

Museum Valse Kunst is niet alleen educatief, maar ook leuk voor kinderen. Het museum biedt diverse creatieve activiteiten voor jonge kunstliefhebbers, waaronder een kinderatelier waar ze kunnen helpen bij het creëren van een kleurrijke muurschildering.

Een bezoek aan dit museum is niet compleet zonder een bezoek aan de museumwinkel, waar exclusieve glaskunst, glas sieraden en andere aandenkens te koop zijn. En vergeet niet om na afloop te ontspannen op het terras van het museum, waar je kunt nagenieten van je kunstzinnige ervaring.


Bol AlgemeenBol Algemeen

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven