Johann Sebastian Bach was een van de grootste componisten en muzikanten uit de barokperiode. Geboren in 1685 in Eisenach, Duitsland, groeide hij op in een muzikale familie en begon al op jonge leeftijd met het spelen van de viool en het orgel. Zijn uitzonderlijke talent bracht hem naar verschillende steden, waar hij werkte als muziekdirecteur en organist.
Bach componeerde een enorme hoeveelheid muziek, waaronder kerkcantates, orkestwerken en klaviermuziek. Zijn werk wordt gekenmerkt door complexiteit, emotionele diepte en technische perfectie. Hoewel hij tijdens zijn leven vooral bekend was als organist, wordt hij nu beschouwd als een van de grootste componisten aller tijden.
Bach’s leven en muziek hebben talloze schrijvers geïnspireerd om boeken over hem te schrijven. Deze boeken bieden inzicht in zijn persoonlijke leven, zijn creatieve processen en de historische context waarin hij leefde en werkte. Ze laten lezers kennismaken met de man achter de muziek en de blijvende impact van zijn werk.
Op deze pagina worden de mooiste boeken over Johann Sebastian Bach uitgebreid besproken. Deze boeken onthullen fascinerende details over zijn leven, zijn muziek en zijn nalatenschap, waardoor een diepgaand begrip van deze geniale componist mogelijk wordt.
De grote Bach atlas
Johann Sebastian Bach was behalve een geniaal componist ook een gewiekste sociale klimmer. Al op zeventienjarige leeftijd begon hij zijn carrière als orgelkeurmeester. Bach zorgde er altijd voor dat zijn volgende aanstelling hem een treetje hoger op de carrièreladder bracht – met bijbehorend salaris. Zijn uitzonderlijke talent, doorzettingsvermogen én zakelijk inzicht brachten hem onder meer naar wereldsteden als Lübeck, Hamburg en Leipzig.
Maar ook naar het wonderlijke mini-Versailles in Köthen en zelfs het gevang aan het hof van Weimar. De Grote Bach Atlas is een fascinerend verslag van Bachs rondreizen door Duitsland, dat in zijn tijd nog een lappendeken was van verschillende hertogdommen en stadsstaten. Deze bijzondere biografi e werpt een nieuw licht op het leven en de reizen van Bach, die vooral bekendstaat als brave huisvader en componist van religieuze muziek. Het boek is rijk geïllustreerd met bijzonder beeldmateriaal en bovendien voorzien van een uitgebreide muzieklijst.
Na De Grote Van Gogh Atlas en De Grote Gauguin Atlas is dit een nieuw deel in de reeks over de bewogen levensverhalen van bijzondere kunstenaars.
Johann Sebastian Bach
Johann Sebastian Bach is de oudste, diepste en grootste liefde van Maarten ’t Hart. In dit boek bespreekt ’t Hart zijn leven.
In dit boek bespreekt ’t Hart een aantal biografische onduidelijkheden in het leven van Bach, probeert hij aan te tonen dat Bach rond 1730 in een crisis geraakte vanwege zijn huiselijke omstandigheden, geeft hij zijn visie op de cantates, de concerten, het Wohltemperierte Klavier, de andere klaviermuziek, de Matthäuspassion, de kamermuziek, en op de omvangrijke literatuur over het fenomeen Bach.
Johann Sebastian Bach
Nieuwe, bijgewerkte en aangevulde editie – Met de publicatie van Johann Sebastian Bach; zijn leven, zijn muziek, zijn genie heeft Christoph Wolff de kroon gezet op de meer dan dertig jaar onderzoek die hij verrichtte naar het werk en het bestaan van waarschijnlijk de veelzijdigste componist uit de westerse cultuurgeschiedenis.
Wolff is de meest vooraanstaande Bach-kenner van onze tijd en in dit boek biedt hij behalve de levensgeschiedenis aan de hand van authentieke bronnen ook een ongeëvenaard inzicht in de vooruitgang die de afgelopen halve eeuw is geboekt in de biografische en musicologische studies omtrent Bach. Christoph Wolff werd in 1940 geboren in Duitsland. Sinds 1976 is hij hoogleraar muziekwetenschap aan Harvard University in Cambridge, Massachusetts.
Johann Sebastian Bach en de Italiaanse barok
Het concerto, de triosonate, de cantate met zijn aria´s; al deze genres zijn ontwikkeld in Italië. Als autodidact bestudeerde Bach werken van Italiaanse meesters. Hij bewerkte ze en voerde ze uit. Italiaanse invloeden, dikwijls afkomstig uit de in opkomst zijnde opera, brachten frisheid en virtuositeit in zijn muziek, maar ook dramatiek, zoals in de Matthäus-Passion. In ‘Johann Sebastian Bach en de Italiaanse barok’ wordt Bach tegen deze achtergronden belicht, en in verschillende rollen, zoals die van vader, broer, leraar, vriend en musicus.
Net als in ‘Dansen met Bach’ wordt in een mix van historische feiten en literaire fictie een levendig beeld geschetst van de grootste componist aller tijden. Voor hen die nog niet zo bekend zijn met Bach levert ‘Alla maniera Italiana’ een originele kennismaking op, Bach-kenners daarentegen zullen verrassende nieuwe gezichtspunten ontdekken. Het boek wordt gecomplementeerd met een unieke serie korte portretten van Italiaanse componisten wier composities Bach heeft bewerkt en veelal ook daadwerkelijk heeft uitgevoerd.
Uit het voorwoord van Ton Koopman: “Bach leerde muziek uit Italië kennen door de Nederlandse uitgaven ervan. Zo kwam hij stellig via de vioolconcerten van Vivaldi op het idee om klavecimbelconcerten te componeren. Hij kende natuurlijk ook muziek van zijn Franse tijdgenoten en gebruikte ook elementen van die stijl: denk aan de verschillende Franse ouvertures in cantates en de orkestsuites. Toch is de Italiaanse smaak, meer nog dan de Franse, alom aanwezig in Bachs werken. Een goed idee dus van Wim Faas om zich speciaal met dat aspect bezig te houden. Laten we ervan genieten!” Maarten ’t Hart over ‘Dansen met Bach’: “Dit boek komt als geroepen. Eindelijk een werk waarin de dansante kant van Bach wordt belicht in een goed, leesbaar, plezierig, aantrekkelijk boek.”
Bachs cantates toen en nu
Bachs cantates toen en nu
Toelichtingen en overwegingen bij tekst en muziek van het centrale werk van Johann Sebastian Bach
Johann Sebastian Bach was een meester in het leggen van de verbinding tussen woord en toon, tussen tekst en muziek. Die relatie speelt in de cantates een belangrijke rol. Aan de ene kant is er de tijdloze, altijd inspirerende muziek, aan de andere kant teksten die ontstaan zijn in een tijd die duidelijk de onze niet meer is, zij zijn ‘niet meer van deze tijd’.
Barend Schuurman, die als dirigent van de Laurenscantorij decennia lang Bachcantates heeft uitgevoerd in de Laurenskerk in Rotterdam, beschrijft in dit boek de achtergronden bij het ontstaan van de cantates. Hij plaatst Bach in zijn tijd, muzikaal, maatschappelijk en theologisch. In toelichtingen op ruim zeventig cantates en in overwegingen bij de libretto’s schetst hij een mogelijkheid de cantateteksten vanuit de traditie te kunnen begrijpen, maar ook om van daaruit lijnen te trekken naar de huidige tijd.
Dit boek biedt elke cantateliefhebber een avontuurlijke, nooit eindigende zoektocht naar wat voor hem of haar in de overgeleverde teksten van belang is. Zoals je ook naar Bachs muziek luistert: als een nooit eindigend avontuur, nooit definitief, altijd weer verrassend.
Philippe Herreweghe schreef het voorwoord.
Ware leven van Johann Sebastian Bach
Veel auteurs hebben zich bij de beschrijving van Bachs leven en werken laten leiden door vooroordelen. Klaus Eidam verlaat in deze nieuwe Bach-biografie de gebaande paden. Terwijl alle recente Bach-biografieën volledig steunen op de zogenaamde standaardwerken over het leven van Bach (bijvoorbeeld die van Schweitzer, Terry en Spitta) gaat Eidam terug naar de bronnen en verdiept hij zich grondig in de politieke en sociale omstandigheden die Bachs leven mede bepaalden.
Hij schetst onder andere het muzikale leven aan de kleine hoven van Midden-Duitsland, de rechtspositie van de musicus en de kwaliteit van het onderwijs aan de Thomasschule. De conclusie is steeds dat Bach ondanks alle tegenwerking van zowel de kerkelijke als de wereldlijke autoriteiten en ondanks zijn vaak behoeftige levensomstandigheden steeds weer in staat bleek geniale muziek te componeren.
Eidam rekent ook op amusante wijze af met Bach-uitleggers van allerlei slag, kabbalisten, getallenmystici, godsdienstfanaten, marxisten enzovoort. Zij willen koste wat kost hun eigen geborneerdheid in Bachs muziek terugvinden. Daarmee doen ze afbreuk aan het enige waar het in Bachs muziek om draait: de muziek zelf. Eidam citeert in dit verband met volle instemming Leonard Bernsteins adagium: ‘De betekenis van de muziek ligt in de muziek zelf en nergens anders.’
Klaus Eidam (Chemnitz, 1926) heeft een groot deel van zijn leven in de voormalige DDR gewerkt. Hij was dramaturg aan de theaters in Dresden en Berlijn, publiceerde over Händel, Haydn en Von Weber en maakte een vierdelige televisieserie over Bach, die in veertig landen is uitgezonden.
‘Een ontnuchterende, heldere en in veel opzichten frisse biografie.’ – Louis Houët in de Volkskrant
Bachs grote passie
De Matthäus-Passion werd al in Bachs tijd zijn Grote Passie genoemd. Waarom blijft dit meesterwerk mensen zo intens boeien? Lezend, luisterend en mediterend benadert Ad de Keyzer het geheim van de werking die Bachs meesterwerk heeft op het hart van iedere mens die zich eraan bloot wil stellen. Dit boek is de vrucht van twintig jaar onderzoek. Het biedt nieuwe, verrassende inzichten aan ieder die op een dieper niveau wil begrijpen wat de Matthäus-Passion in zich heeft. Een boek om in fragmenten aandachtig te lezen.