Politieke prenten zijn een fascinerend onderdeel van de kunstwereld. Het zijn tekeningen of afbeeldingen die vaak op satirische wijze maatschappelijke en politieke gebeurtenissen of personen uitbeelden. Deze kunstvorm heeft een lange geschiedenis en biedt kunstenaars een krachtige manier om commentaar te geven op politieke situaties, macht en leiders. Door humor en kritiek te combineren, kunnen politieke prenten het publiek aan het denken zetten en belangrijke vragen oproepen over de samenleving en de rol van de macht.
In de kunst heeft politiek altijd een belangrijke rol gespeeld. Veel kunstenaars laten zich inspireren door de wereld om hen heen en reageren op wat er gebeurt in de politiek. Politieke prenten zijn een directe manier om een mening te uiten en vaak ook om mensen wakker te schudden. In tijden van conflict, zoals oorlogen of politieke schandalen, nemen deze prenten vaak de vorm aan van scherpe kritiek op leiders en regeringen. Ze laten op een visuele manier zien wat woorden soms niet kunnen overbrengen.
Politieke prenten spelen vaak met overdrijving en symboliek om hun boodschap duidelijk te maken. Een karikatuur van een politicus met overdreven trekken, of een gebeurtenis uitgebeeld als een grappige, maar toch serieuze scène, kan de boodschap versterken. Deze kunstvorm heeft het vermogen om complexe politieke kwesties te vertalen naar iets wat voor iedereen begrijpelijk is, en dat maakt politieke prenten zo krachtig en toegankelijk.
Nu we wat meer weten over politieke prenten en hun rol in de kunst en de maatschappij, wil ik graag vijf van de beste boeken over dit onderwerp delen. Elk boek wordt uitgebreid beschreven. De boeken met politieke prenten worden aangeboden met een link van Bol.com
https://partner.bol.com/click/click?p=2&t=url&s=1372187&f=TXL&url=https%3A%2F%2Fwww.bol.com%2Fnl%2Fnl%2F&name=De%2520winkel%2520van%2520ons%2520allemaal%2520Tussen politiek & publiek
Politieke tekenaars zijn opiniemakers, net als de schrijvende pers. Het nieuws ‘knedend’ tot satire beïnvloeden zij de politieke opvattingen van het publiek. Beelden – direct als zij zijn – zijn vaak effectiever dan teksten, zo blijkt.
Tekenaars geven, kortom, mede vorm aan het openbare politieke debat. In dit boek zijn ruim tachtig (spot)prenten uit de jaren 1880–1919 bijeengebracht. De auteurs laten hiermee op een nieuwe manier de relatie tussen politiek en publiek zien. Het was een tijd van grote veranderingen in de Nederlandse politiek. Nieuwe groeperingen als de confessionelen en socialisten sloegen een bres in het liberale bolwerk en brachten het buitenparlementaire politieke debat op gang. En terwijl op straat de roep om algemeen kiesrecht steeds luider klonk, werd binnen het parlement fel gedebatteerd over de onafwendbare grondwetsherziening. Al dit rumoer is te volgen op de afbeeldingen in dit boek.
Omdat het publiek gedurende deze periode steeds meer betrokken raakte bij de politiek werd het voor parlementariërs belangrijk gekend te worden. Prenten waren hiervoor het medium bij uitstek, ook als zij de spot met je dreven. Want wie niet in beeld komt, bestaat niet.
Eveline Koolhaas-Grosfeld is kunsthistoricus en werkzaam als zelfstandig onderzoeker en beeldredacteur. Schreef over de achttiende- en negentiende-eeuwse prentkunst in onder meer haar proefschrift ‘De ontdekking van de Nederlander in boeken en prenten rond 1800’ (Zutphen 2010) en het tijdschrift De Moderne Tijd. Marij Leenders is universitair docent en onderzoeker politieke en religie geschiedenis bij de Radboud Universiteit Nijmegen. Recente publicatie over politieke beeldcultuur samen met Andreas Biefang (red.): Erich Salomon & het ideale Parlement. Fotograaf in Berlijn en Den Haag, 1928–1940 (Amsterdam 2014).
Wereld van eppo doeve – politieke prenten 1948-1980
Eppo Doeve heeft de jonge geschiedenis van na de Tweede wereldoorlog jarenlang en zonder onderbreking in beeld gebracht. “De wereld van Eppo Doeve” is uit de gigantische produktie een beknopte selectie: een fascinerend getekend geschiedenisboek van een meester die virtuoos heeft “gebeten” naar kopstukkenen historische situaties. Het is een hommage aan een bijzondere politieke tekenaar en een (soms nostaligische) terugblik op 35 woelige politieke jaren.
Meer Zeer / 2007
Politiek tekenaar Joep Bertrams tekent dagelijks bijtende prenten voor Het Parool en scherpe animaties voor NOVA. Zijn werk verschijnt ook regelmatig in de Süddeutsche Zeitung, Die Zeit en de bijlage van de New York Times. In Het Persmuseum was van 10 mei tot en met 23 september 2007 een tentoonstelling van zijn werk te bezichtigen.
Na het succes van ‘Oud zeer‘, verscheen nu ‘Meer zeer‘. Het jaar gezien door de ogen van deze begaafde politiek tekenaar.
Britain’s Best Ever Political Cartoons
Engelstalig:
Hilarisch, grof, oneerbiedig en scherp: de tijdloze cartoons die de Britse geschiedenis … grappiger hebben gemaakt.
Een spetterende verzameling van de beste politieke satire uit Groot-Brittannië, van Hogarth en Gillray tot Martin Rowson, Steve Bell, Peter Brookes en Nicola Jennings. Tussen Waterloo en Brexit hebben cartoons altijd gediend als het beroemdste tegengif tegen de chaos van de publieke politiek. Deze prenten prikken genadeloos in op de kwesties en personages die het nieuws al drie eeuwen beheersen, en weten zowel liefhebbers als critici van politici te verenigen. Een wilde reis door de schandalen die een natie hebben gevormd, dit is het ultieme boek van schetsen die de tand des tijds hebben doorstaan.
De Wereld 1947 2001 Volgens Opland
Biografie van de politiek tekenaar (pseud. van Rob Wout, 1928-2001), die jarenlang tekende voor de Volkskrant en de Groene Amsterdammer.